Sinds 2017 zijn de regels voor aftrekposten voor je thuiskantoor iets simpeler geworden. Alleen apparatuur (zoals een laptop) en andere zaken die je zakelijk nodig hebt zijn aftrekbaar. Gebruik dit als hoofdregel en je komt al een heel eind. Een simpele regel waarop uitzonderingen gemaakt kunnen worden – afhankelijk aan jouw situatie.

Als jouw thuiskantoor/ praktijk een eigen ingang heeft, anders dan jouw woning, en daarnaast ook een eigen keuken en toilet dan wordt het interessant. Je mag dan namelijk ook de kosten voor het interieur meenemen in je administratie.

Werk jij vanuit huis, of heb je een praktijk aan huis? Zorg dan dat je bij het GRATIS webinar bent op 14 november, dan kunnen we het gesprek aangaan over jouw situatie en bespreken wat wel en niet aftrekbaar is. Inschrijven doe je hier.

 


De bovenstaande vraag werd gesteld in het BTW webinar van 10 oktober. Het ging hier om een ruimte die aan huis vastzit, waarvoor 1 voordeur en gang wordt gebruikt om zowel bij het leslokaal als de woonkamer te komen. Een heerlijk thuiskantoor dus! Van de bank naar je werkplek in 2 seconden. Omdat het een ruimte is die niet als zelfstandig wordt gezien (geen eigen ingang of toilet) zijn de verbouwingskosten niet zakelijk aftrekbaar. Wat welk zakelijk aftrekbaar is zijn de materialen die deze onderneemster nodig heeft om les te geven; het whiteboard, schriften, etc.

SaveSave