Ik slinger de term PARKINSONS LAW nu zo vaak in de rondte dat het mij handig leek om eens een korte post aan te besteden; dit is een must know!

 

Zo een die je eigenlijk al kent, dagelijks mee te maken hebt, en direct van zegt ‘dat-je-het-al-weet’ – zonder er bij stil te staan wat voor impact het op jouw leven maakt.

 

En dat is zonde.

 

Juist door bewuster na te denken over waarom je bepaalde dingen doet kun je met een aantal kleine aanpassingen ontzettend hard groeien. Gratis en voor niets 🙂

 

PARKINSONS LAW; Je benut alle tijd en ruimte die je jezelf geeft.

 

Als je vandaag een sales pagina wilt schrijven en dat als enige doel hebt dan ben je daar al snel de hele dag mee bezig. Misschien is het niet eens af – want wat een klus is het hé?!

 

Je houdt jezelf voor dat je hard hebt gewerkt vandaag, en morgen de puntjes op de i zet om die ene taak af te maken.

 

Het kan ook zijn dat het vandaag op je agenda staat en er iets tussendoor komt.
Oeps! Je hebt nu maar tot 12:00 uur vandaag de tijd om je sales pagina af te hebben (je moet wel omdat je het beloofd hebt), gaat aan de slag – en ja hoor! Om 12:01 uur staat jouw sales pagina.

 

Hetzelfde geldt voor jouw bankrekening. Als je al jouw inkomende geld op 1 rekening laat storten dan lijkt het al snel of je genoeg hebt voor glinsterende aankopen; dat retreat, die coach, oh een nieuwe laptoptas!

 

Pas als het weer BTW maand is of die ene eerste week van de maand waarin je vaste lasten worden afschreven dan zie je dat je eerdere aankopen misschien niet zo handig waren geweest.

 

Mocht je ooit een keer naar een groter (of juist kleiner) huis zijn verhuisd dan hoef ik je waarschijnlijk niet eens een voorbeeld te geven; we zijn masters in het aanpassen. Daarbij gebruiken we wel alle tijd en ruimte die we onszelf geven.

Als je productief wilt werken en leven dan is het belangrijk om je te realiseren dat dit niets met discipline te maken heeft. Jezelf strikte regels opleggen om bepaalde dingen wel of niet te doen gaat je dan ook alleen maar energie kosten.

 

Wat wel heel goed werkt is methoden en systemen inbouwen die zo super simpel zijn dat je er bijna niet over na hoeft te denken.

 

Voor je bankrekeningen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Profit First; door je geld in verschillende potjes te verdelen zie je in 1 oogopslag welk bedrag er NU beschikbaar is voor onverwachte uitgaven.

 

Staat het er niet op? Dan verplicht je jezelf om na te denken of het de investering waard is om het extra bedrag van een andere rekening (bijvoorbeeld je BTW potje) te halen.

 

Hetzelfde geldt voor je dagindeling. Baken af hoeveel tijd je beschikbaar bent voor werk, vul eerst jouw non negotiables/ prioriteiten in (inclusief hoe lang ze duren), en vul daarna je andere taken in.

 

Vanuit daar zorg je ervoor dat elke taak steeds iets minder tijd in beslag neemt. Wat kun je automatiseren? Is de taak wel nodig voor je onderneming? Kun je ‘m uitbesteden aan iemand anders? Kun je sneller werken?

 

Waar ik 5 jaar geleden begon met een blogpost als dagtaak publiceer ik ze nu in 20-30 minuten tijd. Dat scheelt dus minstens 7,5 uur!

 

Door mijzelf steeds iets minder tijd te geven (begin vorig jaar was het nog 1 uur per post – daar heb ik elke maand 10 minuten van afgesnoept) ben ik sneller gaan werken. – PARKINSONS LAW

 

Ik heb geen nieuwe skills geleerd, maar door oefening sta ik nu gewoon AAN als ik mijn taak oppak. Geen Facebook, geen telefoon, geen afleiding of writers block.

 

Zo simpel mag succes zijn 🙂