Wat te doen met een fout opgemaakte factuur

Kennisbank Administratie  Wat te doen met een fout opgemaakte factuur

Net als je alle administratie regels door lijkt te hebben krijg je ‘m binnen…. een knutselfactuur.
Een die erg op een normale factuur lijkt, maar toch klopt er iets niet helemaal met het BTW percentage, de berekening, of de omschrijving. En nu? Wat te doen met deze foutieve factuur?

1 | Check de factuureisen

Als eerst ga je kijken of de ontvangen factuur voldoet aan de factuureisen.
Mocht dat niet zo zijn, dan kun je het document niet accepteren als geldige factuur, en verzoek je een nieuwe, juiste factuur van de leverancier.
LET OP! Als je ontvangen factuur niet voldoet aan de factuureisen, en dus niet geldig is, mag je de voorbelasting nog niet aftrekken in je BTW aangifte.
In je BTW aangiften draait alles immers om ontvangen facturen, en deze heb je op dit moment nog niet ontvangen.

2 | Credit nota nodig van de foutieve factuur?

Voldoet de factuur aan alle factuureisen, maar kloppen de gegevens of berekeningen niet?
Dan heb je een credit nota (soms gebruikt men het woord creditfactuur) nodig om de fouten recht te trekken.
Het kan zijn dat je leverancier de hele factuur crediteert en vervolgens een hele nieuwe factuur voor je opmaakt,
maar het is ook mogelijk om een gedeeltelijke credit nota te ontvangen (bijvoorbeeld als het totale bedrag te hoog was) zodat jij het zelf in je administratie weg kan strepen tegenover de origineel ontvangen factuur.
Voldoet je foutieve factuur niet aan de factuur eisen dan kun je zonder credit nota een nieuwe factuur ontvangen.

Meer informatie en hulp nodig?

Wil je meer weten? Neem dan eens een kijkje in onze kennisbank bij het onderwerp ‘administratie’ en in onze gratis besloten Facebook-groep ‘Let’s Talk About Tax’.

HOT Jaarplan

Heb je naast deze informatie behoefte aan meer hulp en ondersteuning? Neem dan eens een kijkje bij ons HOT Jaarplan. Door middel van wekelijkse mails, belangrijke deadlines, verschillende masterclasses en een-op-een ondersteuning weet jij precies wat jou te doen staat op het gebied van boekhouding en administratie. Met het HOT Jaarplan heb jij vaste toegang tot handige tutorials, templates en checklist. Hiermee krijg jij rust en overzicht en kun jij je focussen op de toekomst van jouw onderneming.

Premium HOT Jaarplan

Met het Premium HOT Jaarplan kun je profiteren van de volgende voordelen:

    Meer rust en regelmaat
    Overzicht op jouw zakelijke financiën
    Meer focus op de toekomst
    Een gestructureerde administratie
    Niet te veel belasting betalen

Onbeperkt toegang

Meer rust

Meer winst

Het Premium HOT Jaarplan

Op zoek naar ondersteuning voor jouw boekhouding, administratie en belastingen? House of Tax helpt!

Nu de eerste maand gratis!

Lees meer
Ja! Ik wil mij inschrijven
Ja! Ik wil mij inschrijven