Wat te doen met een fout opgemaakte factuur

Kennisbank Administratie  Wat te doen met een fout opgemaakte factuur

Net als je alle administratie regels door lijkt te hebben krijg je ‘m binnen…. een knutselfactuur.
Een die erg op een normale factuur lijkt, maar toch klopt er iets niet helemaal met het BTW percentage, de berekening, of de omschrijving. En nu? Wat te doen met deze foutieve factuur?

1 | CHECK DE FACTUUREISEN

Als eerst ga je kijken of de ontvangen factuur voldoet aan de factuureisen.
Mocht dat niet zo zijn, dan kun je het document niet accepteren als geldige factuur, en verzoek je een nieuwe, juiste factuur van de leverancier.
LET OP! Als je ontvangen factuur niet voldoet aan de factuureisen, en dus niet geldig is, mag je de voorbelasting nog niet aftrekken in je BTW aangifte.
In je BTW aangiften draait alles immers om ontvangen facturen, en deze heb je op dit moment nog niet ontvangen.

2 | CREDIT NOTA NODIG?

Voldoet de factuur aan alle factuureisen, maar kloppen de gegevens of berekeningen niet?
Dan heb je een credit nota (soms gebruikt men het woord creditfactuur) nodig om de fouten recht te trekken.
Het kan zijn dat je leverancier de hele factuur crediteert en vervolgens een hele nieuwe factuur voor je opmaakt,
maar het is ook mogelijk om een gedeeltelijke credit nota te ontvangen (bijvoorbeeld als het totale bedrag te hoog was) zodat jij het zelf in je administratie weg kan strepen tegenover de origineel ontvangen factuur.
Voldoet je foutieve factuur niet aan de factuur eisen dan kun je zonder credit nota een nieuwe factuur ontvangen.