5 Journaling prompts over geld & administratie

Kennisbank Geld 5 Journaling prompts over geld & administratie

Een journaling prompt. 2 jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord, maar inmiddels gebruik ik dagelijks korte vragen om even goed stil te kunnen staan bij mijn HOE & WAAROM.

Heel erg belangrijk, omdat je alleen door jezelf goed te kennen, en je gewoonten & mindset te verbeteren je ON TOP OF YOUR GAME kan blijven.

Journaling stelt mij in staat om het grotere plaatje te kunnen blijven (over)zien. Het relativeert stress en emoties, en zorgt ervoor dat ik focus kan blijven houden op wat ik belangrijk vind en wil bereiken.

Super handig dus!

Nu kun je over van alles en nog wat gaan journalen (is dat een bestaand woord..? Vanaf nu wel 😉 ) Maak het jezelf makkelijk en begin ook bij wat algemene vragen waarbij je simpelweg het eerst opschrijft dat in gedachte opkomt.

No worries! Je denkt in het begin misschien dat je antwoorden nergens op slaan, maar het hoort allemaal bij het proces. Je gaat vanzelf de patronen van je gedachtegangen herkennen en zal merken dat veel dingen met elkaar te maken hebben.

In mijn journaling posts kwam bijvoorbeeld naar boven dat hoewel ik graag gezond wil eten (en dat medisch gezien ook erg belangrijk is), ik er nog wel eens vanaf stap als ik vind dat ik iets lekkers heb ‘verdiend’.

Als ik een drukke dag heb gehad dan ‘verdien’ ik pizza of chips als beloning. Zelf als ik weet dat het mijn lichaam totaal niet goed zal doen. De gedachte zit erin gebakken dat dit een beloning is… voornamelijk een beloning als ik hard gewerkt heb.

Wat mij opviel is dat een soortgelijke gedachte ook bij geld (beloning) omhoog kwam. Er is bij mij ingestampt dat je hard – HEEL HARD – moet werken om veel HEEL VEEL geld te verdienen. Hoe harder je werkt (tijd en energie) hoe meer je het verdient (beloning) om geld te krijgen.

INTERESSANT.

-> -> Dat is dan ook het enige dat je tegen jezelf zegt als je een patroon ontdekt. No judgement. Alleen nieuwsgierigheid. OK? Dit heel heel belangrijk, want alleen zo zorg je ervoor dat je openstaat voor verandering waarbij het leuk blijft.

Vanuit daar kun je het diepe induiken door jezelf meer vragen te stellen.
Is deze gedachte de waarheid? Of ken ik ook andere opties/oplossingen/situaties?
Ben ik het eens met deze gedachte/gewoonte? Hoe zou ik het liever zien?

Als je weet welke gedachte/ gewoonte je liever hebt dan komt het makkelijkste EN moeilijkste gedeelte. Je hoeft alleen maar te besluiten dat het vanaf NU anders is – en jezelf er alleen maar aan te herinneren zodra een soortgelijke situatie zich voordoet.

Het helpt om activiteiten te vinden die je helpen om je gewoonte aan te passen. Zo is mijn beloning voor hard werken nu een warm bad met heerlijke olie & een massage – en heb ik mijn snack momenten (cheatday) op vaste dagen ingepland waardoor het deel uitmaakt van mijn routine en geen beloning meer is.

Hard werken doe ik nog steeds. Omdat ik het erg fijn vind. De gedachte dat harder werken gelijk staat aan meer geld verdienen heb ik (deels) losgelaten, o.a. te kijken naar het grotere plaatje; mijn #soulgoals en langere termijn doelen.

Daarbij horen investeringen die niet direct iets opleveren, en ja – ook het maken van fouten in mijn ondernemersreis mag gewoon (harder werken = meer geld verdienen gaat uit van perfectionisme, dat past natuurlijk niet 100% in het plaatje van een entrepreneur die risico’s durft te nemen)

Zoals je ziet draait journaling dus om veel VEEL MEER dan alleen maar het ene onderwerp waar je mee begint. Het is een lifestyle.

Vijf journaling prompts over geld en administratie voor ondernemers en freelancers

5 JOURNALING PROMPTS OVER GELD & ADMINISTRATIE

Aan de slag met jouw #moneymindset! Wat komt er in je op als je de volgende vragen leest? Waarom is dat zo? En, ben je hier OK mee? Of pakt de NEXT LEVEL YOU het anders aan?

1 | Wanneer heb je teveel geld?

2 | Wat zou je doen als je morgen controle zou krijgen van de Belastingdienst?

3 | Wat zou je doen als morgen al je geld op zou zijn?

4 | Wat gaat er door je heen als je NU BTW aangifte zou moeten gaan doen? Waarom?

5 | Wanneer voel jij dat je controle hebt over je geld?

PS: Welke actie(s) kun je vandaag nog ondernemen om weer een stap dichter bij je nieuwe werkwijze en overtuigingen te komen?

PPS: Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind journaling vragen vaak stom. Daar moet ik maar eens over gaan journalen, hahaha. De vragen zijn inderdaad vaak simpel, de diepte zit ‘m juist in de tijd en aandacht die jij aan jouw antwoorden besteed.
Jij bent dus degene die de oplossingen aan gaat dragen.

Succes!

Premium HOT Jaarplan

Met het Premium HOT Jaarplan kun je profiteren van de volgende voordelen:

Meer rust en regelmaat
    Overzicht op jouw zakelijke financiën
    Meer focus op de toekomst
    Een gestructureerde administratie
    Niet te veel belasting betalen

Onbeperkt toegang

Meer rust

Meer winst

Het Premium HOT Jaarplan

Op zoek naar ondersteuning voor jouw boekhouding, administratie en belastingen? House of Tax helpt!

Nu de eerste maand gratis!

Lees meer
Ja! Ik wil mij inschrijven
Ja! Ik wil mij inschrijven