Kennisbank Geld 3 Tips om nu geld te besparen
Hierbij mijn 3 tips om NU geld te besparen!
01 OVERZICHT & STOPLICHT
Maak een overzicht van al je vaste kosten, en vul deze aan met variabele kosten die veel voorkomen. Bijvoorbeeld lunch meetings en koffie onderweg.
Pas vervolgens het stoplichten systeem (na al die jaren nog steeds mijn favoriet!) toe.
Groen blijft.
Rood gaat weg.
(plan meteen in op zaken op te zeggen)
Oranje, je twijfelgevallen, gaat rood of groen worden.
Stel jezelf de volgende vragen en kleur ze meteen!
– levert dit mij geld op?
– heb ik dit nodig om mijn bedrijf te runnen?
– beleef ik hier plezier aan? Zo ja, kan ik dit betalen?
02 VASTE LASTEN
Loop nu je lijstje met vaste lasten nog eens na en kijk of het mogelijk is om een korting te krijgen als je deze eens per jaar betaald. Zeker bij software programma’s kan het je veel geld schelen!
Voorbeeld: Ik maakte gebruik van 17 Hats voor 39 USD per maand. Omdat ik zeker weet dat ik het programma nog 2 jaar ga gebruiken kon ik mijn abonnement omzetten naar 2 jaarlijks waardoor ik nu maar 9 USD per maand betaal!
Qua cashflow (het geld op je rekening) is het handig om bij te houden wanneer je de jaarlijkse of tweejaarlijkse bedragen moet voldoen. Via Profit First zet ik de bedragen maandelijks opzij.
03 PROFIT FIRST
Zelfs als je niet direct FULL ON in Profit First en alle potjes wilt duiken (waarom eigenlijk niet?) kun je al profiteren van de geldbesparende factor door 2 extra rekeningen te openen die je geld gaan besparen.
De eerste is een rekening voor je belastingen: zet hier direct je BTW op!
Dit zou geen geldbespaartip moeten zijn, maar in de praktijk kom ik nog veel te veel ondernemers tegen die bij het doen van hun aangifte het geld niet op hun rekening hebben staan en daardoor tot honderdern Euro’s extra moeten betalen aan boetes.
BTW bedragen zijn niet van jou. Splits ze dus direct.
De tweede rekening is je kostenrekening. Door af te splitsen wat je aan kosten kan spenderen kom je minder snel in de verleiding om die ene cursus of netwerkbijeenkomst te kopen die je eigenlijk niet kan betalen.
Natuurlijk kun je altijd nog geld overboeken vanuit een andere rekening indien je het echt graag wilt, maar doordat je een extra handeling moet verrichten dwing je jezelf om erover na te denken of het waard is.
Premium HOT Jaarplan
Met het Premium HOT Jaarplan kun je profiteren van de volgende voordelen:
Meer rust en regelmaat
Overzicht op jouw zakelijke financiën
Meer focus op de toekomst
Een gestructureerde administratie
Niet te veel belasting betalen
Onbeperkt toegang
Meer rust
Meer winst
Het Premium HOT Jaarplan
Op zoek naar ondersteuning voor jouw boekhouding, administratie en belastingen? House of Tax helpt!
Nu de eerste maand gratis!