Kennisbank Ondernemen 3 Take Aways uit het boek Clockwork
Na een reeks nutteloze boeken (ach ja niet alles kan een juweel zijn) is er eindelijk weer een boek op mijn pad gekomen dat mij flink heeft wakker geschud!
Clockwork van Mike Michalowicz (ook de schrijver van profit First) is echt een pareltje voor ondernemers die groter durven te dromen, en serieuze stappen willen zetten in het opbouwen van hun imperium.
Als je van eenpitter met een inkomen naar het neerzetten van een serieuze legacy wilt dan komt daar een compleet andere mindset bij kijken.
Termen als ‘je moet groot denken’ zijn dan leuk, maar HOE doe je dat nu precies?
Bij deze 3 Take Aways uit het boek Clockwork, ik kan je van harte aanraden om het boek van kaft tot kaft te lezen, EN direct na elk hoofdstuk jouw lessen te implementeren (de stappen die je dient te zetten staan na elk hoofdstuk klaar voor je).
-
QUEEN BEE ROLE
Mission, vision, de look & feel van jouw legacy zijn allemaal leuk en aardig. Maar stap #1 bij het opzetten van jouw Clockwork Business (dat ook zonder jou op rolletjes loopt EN groeit) heeft alles te maken met de Queen Bee Role (QBR).
De QBR is de allerbelangrijkste taak binnen jouw onderneming. Iedereen die voor jouw onderneming werkt heeft als eerste hoofdtaak om ervoor zorg te dragen dat de QBR uitgevoerd kan worden.
Je kan hierbij denken aan een taak die ervoor zorgt dat de meest belangrijke activiteit tot stand komt, of werkzaamheden die er juist voor zorgen dat de persoon die deze taak op zich heeft zo min mogelijk gestoord wordt met andere zaken.
De Queen Bee Role komt inderdaad rechtstreeks vanuit de bijenkorf waarin alle bijen ervoor zorgen dat de koningin voldoende eten/bescherming heeft om de allerbelangrijkste taak voor de hele kolonie uit te voeren; het maken van meer bijen.
Je QBR is maar 1 taak, gekozen uit alle andere belangrijke taken. En gaat dus boven alles. Dit maakt communicatie en prioriteiten stellen binnen het team SUPER MAKKELIJK!
Ik vind het soms nogal lastig om een grotere visie (langer termijn) over te brengen naar mijn team, een QBR heeft dat zoveel tastbaarder gemaakt.
Nu IEDEREEN binnen het team bijdraagt aan de QBR merk ik ook dat er meer consistentie in zit. Je houdt elkaar verantwoordelijk, zelfs als je compleet ander werk doet.
De QBR van House of Tax is: waardevolle content produceren.
Het sluit aan bij de missie en visie, maar is dus iets compleet anders. Ook kun je het breed trekken over producten, gratis publicaties, entertainment, leerzame stukken, etc. Dat mag. Er is veel ruimte voor creativiteit zolang het aan de voorwaarden voldoet dat het a) waardevol is voor mijn tribe, en b) daadwerkelijk geproduceerd wordt.
Actie in die taxi dus. -
TRIM/ TRASH / TRANSFER
Vergelijkbaar met de SPRINT methode waar ik mee werk omdat het ervoor zorgt dat er niet alleen maar meer taken bijkomen. Wat ik erg fijn vind aan Clockwork is dat het idee erachter is dat je zelf compleet uit je bedrijf kan stappen en alles door blijft draaien – zodat jij je kan richten op het volgende niveau.
Bij je tijds analyses en het verkorten, weg doen, en uitbesteden van taken is het dus niet de bedoeling dat je deze weer aan gaat vullen met nieuwe TO DO’s die afhankelijk zijn van jouw input.
Nope. Jij gaat elke maand een stukje meer uit je bedrijf stappen (Ik pak momenteel 5-10% per maand voor House of Tax waarbij ik nog wel blijf schrijven en podcasts maken)
Vergeet vooral niet om met opvulling van je nieuwe ‘vrije tijd’ te komen.
Ik heb mijzelf vastgelegd in studies, en de opstart van een nieuwe onderneming. -
CLOCK WORK BUSINESS: THE 4 WEEK HOLIDAY
DE uiltieme test – waarvan ik aan het begin van het boek dacht dat ik ‘m niet nodig zou hebben. Om echt echt ECHT uit je bedrijf te kunnen stappen ga je een vakantie van 4 weken boeken. Ergens zonder internetconnectie. En uiteraard niet volgende maand al.
Het is geen gewone omdat-ik-dit-heb-verdiend-vakantie, maar een van de meest moeilijke uitdagingen die je als ondernemer (met een team en grote droom) mee gaat maken. Het bewijs dat jij niet langer nodig bent om jouw bedrijf te laten groeien. (Boek vooral een aantal afspraken met de psycholoog tijdens deze vakantie, want oefff dit gaat pijn doen – jouw ‘kindje’ is niet langer meer alleen van jouwmaar nu echt een volwassen onderneming aan het worden)
De test wordt gelukkig opgebouwd waardoor je eerst een aantal losse weken er tussenuit knijpt, of nog wel bereikbaar bent voor noodgevallen.
Ik heb alles ingepland, en wacht rustig mijn eerste nervous breakdown af, hahaha!
(4 weken niet werken binnen mijn ondernemingen! Daar ga ik echt moeite mee hebben)
Mike, thanks a million for sending your new book Clockwork to all (soon to be) Profit First Professionals, we absolutely LOVE and highly recommend it! – Together we eradicate entreprenurial poverty.
Premium HOT Jaarplan
Met het Premium HOT Jaarplan kun je profiteren van de volgende voordelen:
Meer rust en regelmaat
Overzicht op jouw zakelijke financiën
Meer focus op de toekomst
Een gestructureerde administratie
Niet te veel belasting betalen
Onbeperkt toegang
Meer rust
Meer winst
Het Premium HOT Jaarplan
Op zoek naar ondersteuning voor jouw boekhouding, administratie en belastingen? House of Tax helpt!
Nu de eerste maand gratis!