Kennisbank Administratie 3 must haves voor je onderneming
Misschien lijken ze op het eerste gezicht niet veel met elkaar te maken te hebben, maar als jouw gedachten en wensen een andere taal spreken dan de acties die je inzet om je onderneming te laten voortbestaan en groeien, dan ga je na verloop van tijd merken dat ze zodanig uit elkaar gegroeid zijn dat je eigenlijk gewoon het liefst wilt stoppen, omdat je niet meer weet waar je moet beginnen en doodongelukkig bent geworden in je eigen creatie.
Ondernemen is een beetje hetzelfde als een liefdesrelatie. Na het flirten en de geweldige-vlinders-in-je-buik-ik-kan-de-hele-wereld-aan fase is het noodzakelijk dat je veel luistert, aandacht geeft, en blijft werken aan je bedrijf om het leuk te blijven houden met elkaar.
Als je van plan bent om nog HEEL LANG te ondernemen dan wil je er natuurlijk bewust voor zorgen dat het ook zo veel mogelijk voldoening geeft, en niet bij een spannend avontuurtje blijft.
1 | JE ADMINISTRATIE PROCES
Je wist vast dat deze er tussen zou zitten, dus laten we er dan ook maar mee aftrappen. Het proces rondom je administratie is er één die enorm veel aandacht verdient, juist omdat je zo ontzettend veel kan automatiseren!
Zorg er vanaf de start van je onderneming voor dat alle tijdrovende taken (zoals de bankafschrijvingen aan je facturen linken, of factuurgegevens inboeken) weggenomen worden door je administratie proces in te richten.
Vanuit daar krijg je een schat aan data die je kan gebruiken om strategische beslissingen te maken.
2 | JE SALES PROCES
Bewust gerichte acties nemen om de hele wereld – of een klein deel daarvan – te laten weten wat jij verkoopt. En waarom dat nu zo belangrijk is (het probleem dat jij oplost).
Ik zie vaak dat men wel losse trucjes leert, soms ook nog wel eens toepast, maar zelden dat er echt een A-Z proces staat dat actief gemonitord en aangepast wordt.
Nu mag je van mij uber creatief zijn in je sales acties. Echt. Dagelijks zelfs.
Maar als je ervoor zorgt dat je daarnaast een cyclus – trein – riedeltje – proces – of hoe je het ook wilt noemen hebt lopen waarin duidelijk afgebakend staat wie – wat – wanneer – hoe (inclusief de aantallen) dan weet je zeker dat je consistent bent in het aanbieden van jouw product/ dienst.
Juist die consistentie is zo belangrijk om data te verzamelen over je bedrijf zodat je kan kijken wat wel en niet werkt.
Genoeg werk aan de winkel dus 🙂
(Ik heb bij het bovenstaande je eventuele ‘sales angst’ compleet genegeerd omdat deze post anders 30 pagina’s lang gaat worden. Is sales een ‘ding’ voor je? Zorg dan dat je dit niet alleen oppakt!)
3 | ZELFONTWIKKELING PROCES(SEN)
Oei. Tja. Als ik dan toch moet kiezen dan schuif ik inderdaad IT, juridische zaken, branding & marketing, en zelfs klantenservice aan de kant! Of nou ja niet echt. Want ook deze processen zullen profiteren van jouw focus op zelfontwikkeling.
Voordat ik de cursus junkie in je aanwakker.. ik heb het hier niet over zoveel mogelijk programma’s van experts volgen. Het gaat echt over jezelf beter leren kennen, weten wie je bent en wat je wilt, en vanuit daar stappen gaat ondernemen om elke dag dichterbij je doel te komen.
Doelen stellen, focus behouden, en ja.. waar het bij processen echt om draait: consistent zijn.
Ook je zelfontwikkeling overkomt je niet. Hier werk je hard aan. Door een proces op te zetten rondom jouw learnings zorg je ervoor dat je alle lessen ook daadwerkelijk in je leven en onderneming implementeert.
Blijven ontwikkelen en leren is namelijk geen luxe cadeautje, maar echt noodzakelijk als je niet wilt dat je stil komt te staan of zelfs achteruit gaat met jouw onderneming.
Premium HOT Jaarplan
Met het Premium HOT Jaarplan kun je profiteren van de volgende voordelen:
Meer rust en regelmaat
Overzicht op jouw zakelijke financiën
Meer focus op de toekomst
Een gestructureerde administratie
Niet te veel belasting betalen
Onbeperkt toegang
Meer rust
Meer winst
Het Premium HOT Jaarplan
Op zoek naar ondersteuning voor jouw boekhouding, administratie en belastingen? House of Tax helpt!
Nu de eerste maand gratis!