Nu ik zo’n 1.5 jaar gebruik maak van Profit First (waarin een jaar lang Profit First Professional i.o.) wordt het hoog tijd om mijn persoonlijke ervaringen met Profit First maar eens op te schrijven.

Voordat ik Profit First implementeerde als methode om mijn geld (cashflow) overzichtelijk en mega-makkelijk te kunnen houden en beheren maakte ik al gebruik van een soortgelijk systeem van verschillende bankrekeningen.

KOSTEN POTJE

Ik heb niet 1, maar meerdere kostenpotjes. Voor vaste lasten, variabele lasten, en projecten/ evenementen.

Het grootste verschil met mijn voorgaande methode is dat de bedragen die ik verdeelde over de rekeningen waren gebaseerd op vaste bedragen in plaats van percentages. Handig voor je vaste lasten – maar het zorgt er nog steeds voor dat je iets te veel blijft schuiven als het om variabele kosten gaat.

Aan de andere kant vind ik de percentages in mijn situaties vaak niet voldoende diepte geven in mijn financiële planning (we zijn meerdere ondernemingen aan het opbouwen en moeten soms snelle beslissingen kunnen nemen om te investeren) – daarom gebruik ik momenteel een hybride (gemixte) variant van Profit First & mijn eigen methode.

(In Profit Rebel en tijdens de Badass Mastermind leer ik je beide)

WINSTPOTJE

Ook maakte ik nog geen gebruik van een winstpotje – wat een blessing is dat zeg! Jezelf elk kwartaal een (kleine) bonus geven doet meer met je dan je van te voren kan bedenken.

Ook binnen de HOT Tribe zien we dat de winstuitkering elk kwartaal weer een mini feestje is. Je beloont jezelf voor al je harde werk, en juist in de beginfase van je onderneming kun je zo’n boost wel gebruiken om gemotiveerd te blijven!

Inmiddels hebben we intern een constructie opgesteld om ook het team mee te laten doen in een winstuitkering, opgebouwd uit de door de sprints gerealiseerde omzet.

BELASTINGPOTJES

Of je nu wel of niet gebruik wilt maken van de Profit First methode; het is echt een MUST om sowieso het geld voor de Belastingdienst opzij te zetten.

Vanuit daar kun je er altijd nog bewust voor kiezen om kort te lenen indien je echt verlegen zit om cash en weet dat er meer aan gaat komen op korte termijn.

Wist je trouwens dat je voor de inkomstenbelasting kan kan werken met voorlopige aanslagen? Indien je niet veel kosten maakt of wilt gaan investeren dan kun je je inkomstenbelasting vooruit gespreid betalen in maandelijkse termijnen.

Net zoals dat je dat deed toen je nog in loondienst werkte (loonbelasting die van je salaris af ging)

INZICHT

Het grootste inzicht dat ik kreeg toen ik begon met de Profit First methode was niet zo zeer de verdeling over de verschillende bankrekeningen, maar kwam meer uit de Profit Assessment die aan de methode vooraf ging.

Het geeft je net even een andere kijk op je (financiële) planning, en drukt keihard op de feiten die voortkomen uit jouw acties tot nu toe.

Bij mijn eerste Profit Assessment kwam heel duidelijk naar voren dat we veel te veel tijd en aandacht aan een bepaalde hoek van House of Tax schonken. Zoveel zelfs dat als je alle onbetaalde tijd ging omrekenen we er dik verlies op aan het maken waren!

Dit kwam niet naar voren op de bankrekeningen aangezien het wel consistent zorgde voor duizenden euro’s aan omzet.

De Profit Assessment pas ik nog steeds regelmatig zelf toe om weer even met een frisse blik naar mijn financiën te kunnen kijken, en heb het zelfs deels meegenomen als oefening in mijn 1:1 trajecten en Profit Rebel!

Ik kan je de methode Profit First echt van harte aanraden. Of je nu net gaat starten met je eenmanszaak, of al jaren een BV drijft. Het is een erg prettige manier om snel overzicht te hebben op je geld vanuit waar je de juiste keuzes kan gaan maken over de toekomst van jouw onderneming.

Wel ben ik daarbij van mening dat als je echt grote resultaten en veranderingen wil boeken je de methode wil gaan implementeren met een professional. Geld overboeken naar verschillende bankrekeningen kan iedereen wel, maar alleen een beetje cash schuiven zal niet voldoende zijn om het maximale uit de methode te behalen.