Easy peasy! Althans, zolang jij niet gaat zitten twijfelkonten en gewoon de verhoging doorvoert.

Het verhogen van je uurtarief is natuurlijk het makkelijkst voor nieuwe klanten. Zelfs als zij binnen komen via een bestaande klant die nog op een oude tarief zit. Het nieuwe tarief is x. (punt.)

Er is echt geen ellende lange uitleg nodig over waarom het tarief verhoogd is, omdat je daarmee juist het gevoel van benadeling kan gaan versterken. Je prospect gaat namelijk de verhoogde prijs afwegen tegen de reden. Volledig op gevoel uiteraard. En daar hebben jullie beide weinig aan.

Focus je liever op de enthousiaste positieve kant, en pak het hele plaatje; wat ga jij voor elkaar krijgen?
Hoe ga jij jouw klant tijd en/of geld besparen? Of juist opleveren?

Bij bestaande klanten kan het lastiger zijn om het gesprek voor je uurtarief te openen. Ga er maar vanuit dat er weinig klanten zijn die meer willen betalen als ze precies hetzelfde krijgen als toen ze met jou begonnen.

De oplossing ligt in dezelfde hoek: het nieuwe tarief is x. (punt.) Leg daarbij uit dat de tijd is gekomen om het tarief bij te stellen omdat je inmiddels veel meer waarde levert dan aan het begin van de samenwerking. (Kom met bewijs en cijfers – en benoem vooral dat het nieuwe tarief je in staat stelt om een volledig x aantal uur exclusief voor deze klant in te blijven blokken in je agenda.)

Laat ook jouw extra waarde zien door met een volledig plan van aanpak of voorstel te komen.

Vind jouw klant je te duur geworden? Zelfs na jouw briljante uitleg over de hoeveelheden tijd/ geld die jij ze gaat besparen? Bespreek dan welke activiteiten je eventueel zou kunnen laten vervallen (minder werk = minder factureren), bied een andere dienst/ product, of kies ervoor om je klant te laten gaan.

Dat laatste kan als starter funest zijn voor je stress levels. Wie laat er nu een klant gaan?!
Jij. Je bent namelijk gaan ondernemen om meer vrijheid te voelen en te kunnen werken met wie jij wil.
Jouw ideale klant. En soms. Heel soms groei je uit jouw ideale klant en komt daar een nieuw ideaal voor in de plaats.

Bijvoorbeeld iemand die wel matched met jouw aanbod van waarde en uurtarief.