I’ve said it once, and I’ll say in again; Je uurtarief is NIET iets om nachten van wakker te liggen.

Het tarief dat je vraagt staat niet in de buitenmuur van je kantoor geëtst, en niet op je huid getatoeëerd – en, was dat wel het geval dan nog zou je het alsnog kunnen aanpassen.

Met duidelijke reden (bijvoorbeeld een bepaald diploma dat je hebt behaald) of zonder (want we gaan ook niet te lang stilstaan bij DE JUISTE reden voor uurtarief x)

Als starter kan het fijn zijn om eens kort te spieken bij concullega’s zodat je weet welk tarief jouw ideale klant gewend is. Vanuit daar kijk je naar wat jouw diensten nu zo bijzonder maken – waarom ben jij anders dan de rest?

Gaat daar veel tijd per klant inzitten?

Of ga jij met jouw methode je klant juist veel tijd of geld besparen?

Misschien zelfs wel meer geld opleveren?


TARIEF ALERT!
tijd = geld.
Voor jou en je klant.

Zolang jij goed kan onderbouwen WAAROM jij vanuit jouw visie/methode/onderneming meer tijd zal investeren dan je gemiddelde concullega en/of jouw klant meer tijd/geld kan laten genereren dan heb je het over de waarde die je gaat leveren.

En laat daar nu net de sleutel voor het juiste uurtarief van dit moment in zitten.

Het draait namelijk allemaal om de waarde die jij jouw klant gaat geven, en wat zij daar voor over hebben.

In de herhaling zodat het even goed bezinkt: het gaat om de perceptie van waarde van je klant.

Het gaat niet om jou. Je uurtarief is geen reflectie van jouw zelf zekerheid, berekening van werkervaring x je vaste lasten, of wat je jezelf ook hebt aangepraat. Het is letterlijk zoals mijn moeder altijd zei “wat een gek er voor geeft”.

Je uurtarief mag dus flexibel met je meegroeien. Het mag makkelijk zijn en blijven.
Start vandaag met een tarief waar jij je fijn bij voelt, en stel het vanaf daar bij.

De indicaties dat jouw uurtarief versus de waarde die je biedt niet (meer) in balans zijn merk je vanzelf vanuit de acties van je prospects. Je gaat dus analyseren welke acties mensen ondernemen nadat jij jouw aanbod in de lucht hebt geslingerd.

In sommige gevallen kun je de reacties ook meenemen. Bijvoorbeeld als men letterlijk zegt dat ze enorm veel waarde hebben ontvangen voor een schijntje.  

Vind iemand jouw uurtarief te hoog? Neem dit dat niet mee in je uurtarief analyse. De kans is namelijk groot dat het niet per se aan je uurtarief ligt, maar aan je sales technieken (heb je goed kunnen uitleggen welke waarde je gaat geven?) of de behoefte van jouw prospect niet optimaal aansluit bij hetgeen jij kan bieden.

Bekruipt je toch het gevoel dat je uurtarief te hoog is omdat je zo goed als geen verkopen hebt? Probeer ‘m dan eens een tandje lager aan te bieden, of (mijn favoriet) ga vooral brainstormen aan hoe je nu nog meer waarde kan toevoegen.

Het tarief voor mijn Starters Consult begon 5 jaar geleden met 25 Euro per uur.
Inmiddels is dat 114 Euro voor 40 minuten, en boek ik alle spots met net zoveel gemak vol.

Heb ik meer kennis vergaard in de afgelopen jaren?
Jazeker. Maar de kennis die nodig is voor het Starters Consult is slechts minimaal gewijzigd.

De waarde die ik kan bieden is nu alleen vele malen groter. Niet alleen kost het mijn klant minder tijd, maar doordat ik door de jaren heen templates, video’s, tutorials heb gemaakt over de meest besproken onderwerpen (bijv. hoe vul ik een BTW aangifte in? -> video tutorial!) bespaar ik mijn klant ook nog eens geld en veel hoofdpijn.

Uit hoofdpijnvrije klanten ontstaan vervolgens weer referenties en mond-op-mond reclame. Nog steeds DE ideale manier om aan te tonen dat je waar krijgt voor je geld.

Got it?

OP JOUW TAKENLIJSTJE:

  1. Stop met al die tijd die je wilde steken in het piekeren over jouw uurtarief en focus je op het bestuderen van de behoefte van je ideale klant.
  2. HOE kun je de meeste waarde geven?
  3. Hoe kun je uitleggen dat jij jouw klant meer tijd/geld bespaard of oplevert?
  4. Begin met een uurtarief dat fijn voelt, en bekijk elke maand of je het bij wilt stellen.

Lees ook Hoe Verhoog Ik Mijn Uurtarief?

uurtarief