DON´T GET ROMANTIC

Als je ergens veel tijd en aandacht aan hebt besteed dan kan het soms moeilijk zijn om je niet te hechten aan gewoonten die je niets opleveren.

“Don’t get romantic” hoor ik Gary Vaynerchuk door mijn hoofd heen galmen.

En hij heeft gelijk.

Waar negative emoties zoals angst en verdriet voor blokkades kunnen zorgen, kunnen de positieve je ook aardig blind maken voor de realiteit.

Je raakt bijvoorbeeld iets te veel gehecht aan die ene workshop waar je maanden aan gewerkt hebt – waar niemand op zat te wachten, of aan een social media platform waar je met veel tijd en aandacht in hebt zitten, maar aan het doodbloeden is. (Al is er natuurlijk voor sommigen nog een niche markt te vinden in Twitter)

dont-get-romantic

Foto: Chantalle Laurent Photography

Om snel te kunnen schakelen, en echt te blijven luisteren naar je klanten is het belangrijk om jouw strategie en planning regelmatig naast je cijfers neer te leggen. Cijfers liegen namelijk niet!

Ze geven je een schat aan waarde als je er de tijd voor neemt om ze te lezen. Zonder emotie.
Je cijfers zijn geen persoonlijke aanval. Je bent niet aan het falen als ze dalen. Het is een momentopname, en als ondernemer ligt het spel juist in tijdig actie nemen.

Je faalt pas als je je kop in het zand steekt en niets doet.

Het geeft niet als een idee niet (meer) werkt.

Ik durf te wedden dat je binnen 5 minuten met nog 20 ideeen kan komen.

Stel je dus in op snel kunnen schakelen. Lees je cijfers periodiek, praat met (en stalk) je tribe om te zien waar hun aandacht naartoe gaat en zorg ervoor dat je niet te vast gaat zitten in je gewoonten.

Je visie en missie blijven dus hetzelfde, maar in de uitvoering ervan ben je flexibel.

Don’t get romantic – but keep it sexy.