BODY BUILDING vs WEIGHT LIFTING

Zoals je weet ben ik vrij vaak in de sportschool te vinden. Fitness heeft mij in eerste instantie geholpen om uit een vrij heftige postnatale depressie te komen, en zich later nog eens bewezen tijdens burn out #2.

Naast dat het mij mentaal in shape houdt zitten er natuurlijk ook fysieke voordelen aan sporten. 

Als echte HIGH PERFORMER zie ik hier een uitdaging in. Hoe ver kan ik gaan? Hoe kan ik mijn lichaam shapen en vormen? Wat gebeurt er als ik X doe?

Die drive is er altijd al geweest, maar ook in mijn fitness journey heb ik enorme stappen gemaakt. Waar het eerst meer, meer, MEER moest zijn zie ik nu in dat het optimaal behalen van een resultaat niet bestaat uit alleen maar meer doen.

Meer sporten (tijd) en meer gewicht (harder werken) gaan mij niet brengen naar mijn huidige doel.

Zie je mijn hook al? 

In jouw onderneming werkt het namelijk precies hetzelfde!

Maar eerst terug naar fitness. Ik heb er echt ontzettend lang tegenaan zitten schoppen om te luisteren naar de experts (oops) omdat ik mij eerlijk gezegd een ontzettende loser voelde in mijn ‘cut’ fases. 

(In fitness heb je een BULK fase waarin je veel energie nodig hebt en zwaardere gewichten pakt om je spieren te laten groeien. Je spieren worden dus groter, je bent mega sterk.. maar doordat je ook veel energie nodig hebt eet je meer en zit er een vetlaagje over.

In je CUT fase ga je aan de slag om je vetpercentage te verlagen zodat je die nieuw gekweekte spieren ook echt kan zien. Dit betekent meer cardio, lagere gewichten en meer herhalingen)

Ik had dus mega hard gewerkt en kon super stoer hele zware gewichten liften, maar vervolgens tijdens mijn cut zat ik maar op de helft van wat ik eerst kon. Het voelde alsof ik achteruit ging, in plaats van vooruit.

Qua mindset bleef ik dus heel erg hangen in mijn emoties. En soms zelfs in de gedachte wat iemand anders er wel niet van zou vinden! (alsof iemand in de sportshool ook echt een oordeel zou vellen over mijn licht gewichtjes – doh!)

En dus ging ik maar weer zwaar en stoer doen. Vooral laten zien dat ik heel hard aan het werk was.

Met als resultaat dat ik bij lange na niet bij mijn resultaat ben, maar wel hele zware dingen kan tillen, hahaha.

Body Builder Kai Greene (wat een beest! Zie foto) heeft mij via YouTube laatst weer wakker geschud. (zal de video delen in de comments)

Houd je doel in gedachten, en onderneem alleen actie als dit bijdraagt aan jouw doel.

Zakelijk is dit niet anders. Don’t be a weight lifter. Leg je focus niet op zoveel mogelijk volgers krijgen, druk zijn met druk zijn, heel veel tijd besteden aan acties die je niet gaan opleveren war je naartoe wilt maar misschien voor nu wel goed voelen.

Nope. 

Ga voor low weights – high reps (veel herhalingen). Wees de persoon die misschien maar 30 Facebook likes heeft maar WEL dagelijks live gaat! Zelfs als er 0 kijkers zijn. 

Schrijf je blogs alsof je duizenden mensen NU AL inspireert. Geef je workshop vol overgave, ook als je maar 1 inschrijving hebt. (afzeggen is geen optie).

Houd in gedachten dat al het werk dat je er nu in stopt je op de langere termijn veel zal geven. Het houdt je fit, je zal steeds meer definitie gaan zien. In je bedrijf, en in jou als ondernemer.

Boeiend dat de hele wereld kan zien dat je dat grote bereik nu nog niet hebt. Jij bent je legacy aan het opbouwen. Dat neemt niets weg van jouw expertise. 

Wist je trouwens dat mijn meest populaire blogpost (met nog steeds elke maand de meeste hits) bijna 4 jaar oud is?! 

Build your body. 

Build your business. 

Build your life.

XX

“I’m a body builder, not a weight lifter” – Kai Greene

PS: Voel jij ook aan alles dat je er veel VEEL meer uit kan halen? Meld je dan nu aan voor de Badass Starter Kit, dan gaan we samen aan de slag met de processen die jij nodig hebt om jouw grotere langere termijn doelen te bereiken!