Als je in de start fase van je bedrijf zit dan kan het goed zijn dat jouw budget nog niet helemaal matched met de uitgaven die je nodig hebt. Als zelfstandig ondernemer begrijp je natuurlijk dat je niet zo maar van alles gratis kunt gaan vragen (ook de fotografen, web designers en ja.. zelfs belastingadviseurs moeten hun huur en eten kunnen betalen), maar met een beetje creatief denken is het vaak mogelijk om samen met andere starters een barter deal (ruilhandel) te maken.

Nu bestaat er een groot misverstand over diensten/ producten aannemen waarvoor jij met jouw diensten/ producten betaalt in plaats van met geld; dit hoort wel degelijk in je administratie te verschijnen!

Je administratie (en het oog van de Belastingdienst) beperkt zich niet alleen tot geld transacties, betalingen in natura – zoals bij ruilhandel – vallen hier wel degelijk onder.
De makkelijkste manier is om beide een factuur uit te schrijven voor jouw dienst/product met daarop de prijs die je normaal rekent (eventueel met een korting die niet te veel afwijkt van andere acties), en deze aan elkaar te versturen waarna je de tegenfactuur (kosten) afvinkt tegen jouw verkoopfactuur alszijnde betaling.

Waar je op moet letten:

  1. Als niemand van jullie er kosten aan wilt hebben dan moeten de factuur bedragen van zowel de inkoop- als verkoopfactuur gelijk zijn;
  2. Je rekent inderdaad gewoon BTW over je factuur, en draagt deze af (de BTW over de inkoopfactuur is aftrekbaar);
  3. De wederzijdse diensten zijn alleen zakelijk aftrekbaar (BTW en Inkomstenbelasting) als zij ook daadwerkelijk voor zakelijk gebruik zijn.

Als je als fotografe een barter deal sluit met een webdesigner is het makkelijk aannemelijk te maken dat beide diensten voor zakelijk gebruik zijn. Indien je een massage ruilt tegen belastingadvies dan is de massage voor de belastingadviseur niet aftrekbaar als zakelijke kosten. – het is namelijk geen zakelijk dienst.

Vragen? Stel ze gerust onderaan ons Facebook Bericht hier.